Hier heel veel plaatjes van mijn klus project en grote liefde: Mijn eerste auto een volvo 343DL uit 1980!
Al vanaf mijn geboorte ben ik opgegroeid op de achterbank van de Volvo Amazon uit 1960 van mijn ouders. Mijn vader verteld graag trots over zijn speciale P1200 met B16B motor, Nederlands kenteken en Hollandia schuifdak. Deze hebben ze al 33 jaar in bezit en volledig gerestaureerd. Toen ik klein was, was ik vaak te vinden in de garage om mijn vader te helpen met het opknappen. Zo herinner ik me dat ik mee de voorruit eruit heb gehaald, lampen poetste en zelfs ooit de motor er mee uit heb gelift.
Ook gaan wij trouw elk jaar naar het Volvo Klassieker kampeerweekend en zo ben ik al mijn hele leven omringd door Amazons, Duetten en Kattenruggen. Nu vraagt iedereen mij waarom ik niet ook een Amazon heb gekocht? Tjah, die heeft iedereen al.. Doe mij maar wat anders!
Op mijn 17de heb ik voor het eerst een 343 gezien (een rode handgeschakeld, meer weet ik niet) en ik was meteen verliefd! Vooral de rare vorm van de achterste raampjes is me altijd bijgebleven. Dat heb ik op mijn dromenlijstje gezet: “Eerste auto een Volvo 343, liefst rood of wit.”
Nu, 10 jaar later en vele jaren roepen dat ik ook mijn eigen oldtimer ga opknappen is het eindelijk zo ver. Ik heb een veel te roestige, gele 343DL gekocht.
Ik heb ontzettend veel zin om te leren hoe mijn auto in elkaar zit. Geen vakantie dit jaar maar vrij gevraagd om aan mijn auto te werken. Tot nu valt alles uit elkaar wat ik aanraak, hangen er strips los, bekleding los, lampjes los en ga zo maar door. Genoeg te doen dus.
Hier zal ik regelmatig wat foto’s en verhaaltjes neerzetten over waar ik allemaal mee bezig ben met de auto.
Eerste wat uit elkaar viel, de lichtschakelaar. Na een paar keer de lampen aan en uit gezet te hebben zat ik ineens met het hele paneel in mijn handen! Dat maar eerst maken, anders moet ik voortaan voor het donker thuis zijn..
Met ductape blijft het wel zitten:
De kofferbak en de mat zagen er behoorlijk uit..
Oude mat:
Daarom heb ik deze maar flink aangepakt. Ik heb de kofferbak helemaal kaal gemaakt door het op te schuren en de extra beschermlaag los te bikken. Er zag behoorlijk wat roest onder. Dus dit kon geen kwaad.
Schuren:
Bikken en plamuren:
Dicht plamuren en primer:
En uiteindelijk een mooie nieuwe mat gesneden om er in te leggen.
De auto had hier en daar wat mooie roest plekken. Omdat ik nog niet de tijd en kunde heb om de auto helemaal aan te pakken heb ik besloten deze plekken een “tijdelijke” oplossing te geven. Dichtplamuren en overspuiten. Hopelijk heb ik over een paar jaar de tijd en de plek om de auto helemaal goed aan te pakken. Netjes alles dicht te lassen en dan de auto over te spuiten. Voor nu, kan hij er weer even tegen aan.
Een bekende plek bij de 343, midden voor onder de ruit:
Antiroest, schuren en plamuren:
Spuiten:
Hier nog een paar extra foto’s van wat andere roest plekken die ik ook aangepakt heb. Vooral op de achterkant heb ik de hele rand onder de bumper meegenomen.
Ook de onderkant schoongemaakt en opnieuw in de Tectyl gezet. Op het eerste gezicht zag de er goed uit, en hoefde er niet zo heel veel bijgewerkt te worden. De bodem lijkt goed hard.
Helaas kwam ik een paar slechtere dingen tegen…Bij beide schokbrekers voor zitten flinke roest gaten. Deze kwamen pas te voorschijn toen ik flink met de staalborstel erover heen ging.
Dus dat wordt lassen. De eerste plek heb ik een plaatje overheen gelast:
Ik wou erg graag deurbakjes in de auto. Dit zijn de originele zoals ze bij de auto horen. Zo fijn die extra opslag ruimte! Je moet de bakjes bevestigen door de deurpanelen heen. Gaten zitten er al. Dus deze er maar weer afgehaald en de bakjes gemonteerd.
Bevestiging aan de achterkant van het deurpaneel:
Nog meer klusjes die ik gedaan heb aan de auto:
Ik zorg er graag voor dat mijn auto er goed uit ziet! De eerste paar keer oppoetsen en polijsten waren dan ook erg de moeite waard! De auto werd meteen 2 tinten geler. Op de foto’s kan je goed het verschil zien tussen de plekken die ik al heb opgepoetst en niet: